wizerunek PKP – promocja LOT
16/01/2010 | Posted by Przemysław Żyła under wizerunek |
W pierwszych dniach stycznia 2010 roku wielu podróżnych miało zwrócone oczy w kierunku tablic informacyjnych na dworcach kolejowych. Gigantyczne opóźnienia, odwołane pociągi, chaos i dezinformacja potęgowały zdenerwowanie pasażerów. Kilka przykładów:
opóźnienia pociągów KM – tvn Warszawa
opóźnienia pociągów – bankier.pl
zepsuł się pociąg – wiadomości24.pl
Sam niestety miałem okazję się przekonać o tym szaleństwie, gdy wsiadałem do pociągu opóźnionego o przeszło 7 godzin. Nawet nie widniał na tablicach – jedynie był zapowiadany na dworcu, że stoi na jednym z peronów. Na miejsce dojechał z 9-cio godzinnym opóźnieniem (cała relacja to około 420km). Próbowałem się dodzwonić do infolinii – kilkadziesiąt minut prób zakończyło się fiaskiem.
Tymczasem LOT postanowił wykorzystać sytuację i wprowadził atrakcyjne ceny na połączenia lotnicze pomiędzy największymi miastami w kraju. Większość tych połączeń dodatkowo jest tańsza od biletów drugiej klasy w pociągach InterCity (nie mówiąc o pierwszej klasie). Wg mnie bardzo dobry ruch marketingowy i odpowiednie celowanie w klienta.
W międzyczasie PKP uruchomiło bloga informacyjnego, na którym podaje różne informacje – przede wszystkim o opóźnieniach i bieżących pracach spółek powiązanych.
Też ciekawe posunięcie, ale nie wiem czy do końca przemyślane. Po pierwsze – jakość wykonania i treści jest daleka od ideału, po drugie – nie jestem pewien czy takie rozpaczliwe komentarze (poniżej zrzut) powinny się w tym miejscu pojawiać.
Oceńcie sami jakość reakcji PKP – poniżej również pierwsze komentarze z blipa i screen wpisu z blogu PKP:
Fakty są takie, że gdy w PROMOLocie znów trzeba będzie rezerwować miejsca na 45 dni wprzód, to nikt nie będzie pamiętał, że PKP miało (bardzo poważne, nie zamierzam nikomu mydlić oczu) problemy miesiąc wcześniej. Swoją drogą, tanich lotów z Krakowa do Warszawy są dwa, po 115 PLN – tanich pociągów na CMK, z czasem przejazdu około 3h i ceną ~35 PLN, jest osiem – i tu kolej zdecydowanie wygrywa.
Pomysł na bloga to dobry pomysł. Histeryczny wpis na blogu to pomysł bardzo zły.
To, że PKP nie konkuruje bezpośrednio z LOT jest dla mnie kwestią oczywistą. Tymczasem z przytoczonej informacji wynika, że jest wręcz odwrotnie! Są też elementy negatywnego PR – w domyśle LOT się cieszy, że PKP ma kłopoty. Poza tym, jeśli dobrze rozumiem, notka miała zniechęcić do korzystania z samolotów. To też zły pomysł. Dlaczego? Patrz pierwsze zdanie tego akapitu :)
No i kwestie techniczne, czyli grafomania autora… Jak to niby kłopot mają lecący samolotem? Bo nie ogarniam tego z treści. Newsów, wpisów na blogu, etc. nigdy nie zaczyna się od okoliczników czasu i miejsca. No i, last but not least, pisze się „nieładnie” a nie „nie ładnie” :D Wybaczcie że się wymądrzam – takie zboczenie zawodowe :P
LOT jest tu żałosny. Po pierwsze nie jest to taniej niż koleją (i nie będzie, bo koszt przelotu z W-wy do Krakowa na ten przykład musi być większy niż koszt przejazdu pociągu). Po drugie uważam, że przedstawiciel PKP użył bardzo dobrych argumentów – zgadzam się w 100%, że łączny czas podróży lotniczej pomiędzy dowolnymi miastami w Polsce zawsze jest dłuższy niż koleją. Więcej, przynosi o wiele więcej stresu i wymaga o wiele wcześniejszego zaplanowania.
Niestety Drogi LOT-cie – koleje póki co są górą.
[…] wczoraj, 00:25 wizerunek PKP ? promocja LOT | PRawdziwy dialog z rzeczywistością… blogpr.pl/…zerunek-pkp-promocja-lot…. Pokaż reakcje /* */ inne strony z tej witryny + obserwuj co […]