EURO PR 2012 – Podsumowanie
16/08/2012 | Posted by Luiza Jurgiel under casy - z życia wzięte, PiaRowo, wizerunek |
Budowanie reputacji, zmiana wizerunku i ugruntowanie postaw wobec kraju to długotrwały proces i trudno jest szybko zmierzyć efekty.
Polska rajem na Ziemi?
Należy pamiętać, że euforia, którą można poczuć w zagranicznych mediach może szybko zniknąć, bo nagłówki zapełnią się informacjami o Igrzyskach Olimpijski w Londynie. Ważne są teraz badania wizerunku Polski za granicą. Nie można jednak zachłysnąć się deklaracjami o szybkim powrocie do naszego kraju. Ważne, że w świadomości międzynarodowej obraz Polski się zmienia. Teraz czas na podtrzymywanie tych opinii.
Podsumujmy. Jaki wizerunek chcieli zbudować organizatorzy EURO? W 2011 roku na stronie 2012.org.pl można było przeczytać: W czasie Euro będziemy mieli okazję zaprezentować się jako kraj nowoczesny, z mieszkańcami o dużym potencjale emocjonalnym, pomysłowymi w podejściu do rzeczywistości, nieszablonowymi w działaniach, pozytywnie przekornymi. Takimi, którym ?wciąż się chce?. Każdy odwiedzający Polskę podczas UEFA EURO 2012? powinien wywieźć wrażenie, że to normalny europejski kraj, w którym żyją fajni, otwarci ludzie. Czy to się udało?
Według badań PBS, przeprowadzonych na próbie ponad 4 tys. kibiców w trakcie rozgrywek grupowych na początku czerwca 2012: 92% respondentów deklaruje, że po powrocie do swojej ojczyzny poleci Polskę znajomym jako kraj atrakcyjny turystycznie i warty odwiedzenia. Blisko 80% badanych twierdzi, że odwiedzi ponownie nasz kraj. Około ? przyjezdnych ocenia pozytywnie komunikację miejską, infrastrukturę, oznakowanie ulic, jakość transportu kolejowego. Są to wyniki zdecydowanie satysfakcjonujące organizatorów.
Czy mając w pamięci film dokumentalny telewizji BBC ?Stadiony nienawiści? 15% odpowiedzi w badaniu PBS mówiących: ?Nie czuję się w Polsce bezpiecznie? powinno alarmować, czy należy trzymać się 85% tych opowiadających się za poczuciem bezpieczeństwa? W końcu to aż 10% więcej niż w czasie Euro 2008 w Austrii. Pewne jest, że dzień, w którym odbył się mecz Polska-Rosja pozostawi w pamięci międzynarodowej publiczności pewien niesmak i niezrozumienie tej sytuacji.
EURO 2012 pozwoliło Polakom przejrzeć się w międzynarodowym lustrze, posłuchać szczerych komplementów i uwierzyć, że polskie miasta są piękne i niepotrzebne jest ciągłe narzekanie i wpędzanie się w kompleksy.
*Artykuł powstał z inicjatywy członków PSPR w czerwcu 2012 dla jednego z internetowych magazynów
*Podczas pisania tekstu korzystałam z materiałów udostępnionych PSPR przez firmę PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
Przeczytaj także:
EURO PR 2012 – Polska
WARSZAWA – odkurzona i sprawna stolica Polski
GDAŃSK – nigdy więcej Danzig w międzynarodowych serwisach
POZNAŃ kocha Irlandczyków
WROCŁAW – the meeting place
Najnowsze komentarze