EURO PR 2012 cz.2 – Warszawa
14/08/2012 | Posted by Luiza Jurgiel under casy - z życia wzięte, PiaRowo, wizerunek |
Dzięki olbrzymiej strefie kibica w centrum stolicy nie dało się nie zauważyć EURO 2012 w Warszawie. Na każdym zdjęciu pstrykniętym jednym z kilkudziesięciu tysięcy aparatów w strefie kibica utrwalony jest kawałek Warszawy, a nie łąki na obrzeżach miasta, która mogłaby znaleźć się wszędzie.
Dużym uznaniem wśród zagranicznych turystów cieszył się System Identyfikacji Miejskiej, jasny, widoczny i klarowny. Mowa tu nie tylko o tym, stworzonym specjalnie na Mistrzostwa, lecz także o oznakowaniu ulic, dzielnic i numerów na każdym domu, nad którymi miasto pracowało od lat. Komunikacja miejska działała bez zarzutu do tego stopnia, że w metrze komunikaty przesiadkowe odtwarzane były nie tylko po polsku i angielsku, ale także w języku krajów, które w danym dniu grały mecz na Stadionie Narodowym.
Nastroje Warszawiaków
Można odnieść wrażenie, że życie miasta zostało podporządkowane Mistrzostwom, lecz przed startem nastroje wśród mieszkańców nie były optymistyczne. Jak wynika z badania nastrojów przeprowadzonego przez CBOS w kwietniu, aż 66% Polaków nie wykazało entuzjazmu z powodu EURO. Dało się to odczuć w autobusach czy kolejkach sklepowych, gdzie zgodnym ?chórem narzekań? punktowano Urząd Miasta za chaos i rozkopanie całej Warszawy. Zabrakło pozytywnego przekazu w stronę mieszkańców w mediach. Na oficjalnej stronie 2012.org.pl znajdowały się teksty motywujące do wspólnej zabawy z kibicami, lecz w mediach przeważały informacje o utrudnieniach. Może także przez to przed EURO 45% Polaków uważało, że Polska nie jest przygotowana do Mistrzostw. Na szczęście po dwóch tygodniach odsetek ten zmalał do 12% (według badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych).
WARSZAWA – odkurzona i sprawna stolica Polski
Ogólny wizerunek Warszawy po mistrzostwach jest pozytywnie neutralny. Stolica Polski udowodniła, że nie jest szara i bezbarwna, ale odnoszę wrażenie, że zabrakło tego ?czegoś?, co wytworzyło się w Gdańsku i Poznaniu ? ?Duch EURO?, którym żyli mieszkańcy. Warszawiacy odetchnęli, że miasto nie jest sparaliżowane i można normalnie funkcjonować. W oczach świata Warszawa okazała się być nowoczesnym, dobrze zorganizowanym miastem z pięknym stadionem niemal w centrum miasta, Pałacem Kultury i Nauki i Syrenką ? te symbole utrwaliły się w międzynarodowej świadomości.
Trzeba przyznać warszawiakom, że podczas meczów reprezentacji Polski w strefie kibica pozwolili poczuć przyjezdnym, czym jest pasja, zaangażowanie i mobilizacja narodowa w Polsce ? żaden komunikat prasowy nie umiałby tego lepiej pokazać (mowa tu o pozytywnych kibicach, a nie o odsetku pseudokibiców, którzy mogli wszystko zrujnować, ale im się nie udało).
Przeczytaj także:
EURO PR 2012 cz. 1 – Polska
GDAŃSK – nigdy więcej Danzig w międzynarodowych serwisach
POZNAŃ kocha Irlandczyków
WROCŁAW – the meeting place
*Artykuł powstał z inicjatywy członków PSPR w czerwcu 2012 dla jednego z internetowych magazynów
*Podczas pisania tekstu korzystałam z materiałów udostępnionych PSPR przez firmę PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
[…] PR 2012 – Polska WARSZAWA – odkurzona i sprawna stolica Polski POZNAŃ kocha Irlandczyków WROCŁAW – the meeting […]